Z badań wynika, że 98 proc. pacjentów, którzy doznali uszczerbku na zdrowiu, publikują w sieci komentarze o negatywnym lub neutralnym wydźwięku. Sprawy trafiają także na wokandę. W tym trudnym czasie szczególnie ważna jest transparentność w działaniu.
Większość Polaków, bo 78 proc. ma zaufanie do lekarzy. Jednocześnie w badaniu „Opinie o błędach medycznych i zaufaniu do lekarzy” przeprowadzonym przez CBOS 41 proc. zadeklarowała, że spotkała się z błędem w leczeniu, niedbalstwem lub brakiem należytej staranności, którego następstwem był uszczerbek na zdrowiu pacjenta. I tak 26 proc. badanych spotkało się ze źle postawioną diagnozą, 7 proc. - ze złym leczeniem w szpitalu lub nieprawidłowo wykonaną operacją, a 5 proc. - z nieodpowiednio podanym lekarstwem.
Osoby, które już raz doświadczyły błędu lekarskiego, weryfikują często diagnozy lekarskie z innymi specjalistami, poszukują dodatkowej wiedzy medycznej, ale też szukają informacji w internecie. Badacze, uwzględniając rosnącą siłę internetu, przeprowadzili miesięczną analizę treści online. W badanym okresie na portalach i w serwisach społecznościowych pojawiło się 215 materiałów na temat błędów lekarskich i błędnych diagnoz. Najwięcej wpisów pojawiło się w piątek, najmniej w niedzielę. Najwięcej publikacji pojawiało się około godziny 18. Aż 98 proc. publikacji miało charakter negatywny lub neutralny. Jedynie trzy materiały miały wydźwięk pozytywny, co pokazuje, jak źle odbierane są wszelkie zjawiska związane z popełnianiem błędów przez lekarzy.
Zawód lekarza uznawany jest za zawód społecznego zaufania. Wszelkie pomyłki lekarzy uderzają w ważne dla ludzi wartości, czyli zdrowie i życie. Dlatego tak ważne w momencie popełnienia błędu lekarskiego jest transparentne działanie. Łatwiej o takie w momencie posiadania odpowiedniego ubezpieczenia z wysokim limitem na polisie. To szczególnie ważny parametr, gdyż w momencie, w którym sąd stwierdzi winę lekarza i zasądzi zadośćuczynienie pacjentowi, ubezpieczyciel odpowiada co do zasady do kwoty z prawomocnego wyroku, nie więcej niż limit na polisie.
Lekarze, którym zależy na ochronie pacjentów i swojego dobrego imienia powinni zdecydować się na pakiet ubezpieczeń zawodowych przygotowany przez INTER. W skład pakietu wchodzi między innymi ubezpieczenie OC (obowiązkowe i dobrowolne), a także ubezpieczenie ochrony prawnej zapewniające konsultacje prawne każdorazowo potwierdzone pisemną opinią prawną, pokrycie kosztów postępowania sądowego, opłat sądowych, należności dla biegłych i świadków. W wyższych wariantach ubezpieczenie INTER Ochrona Prawna obejmuje także życie prywatne ubezpieczonego, w tym sprawy dotyczące przypadków zniesławienia lub znieważenia. Jedna polisa chroni lekarza na wielu obszarach jego życia zawodowego, budując skutecznie zaufanie na linii pacjent – lekarz.
– Zawód lekarza wiąże się z ogromną odpowiedzialnością, ale też z ryzykiem wyrządzenia szkody na zdrowiu pacjenta. Jedynym pewnym zabezpieczeniem przed finansowymi konsekwencjami błędów medycznych, zdarzeń niepożądanych i szkód w mieniu pacjenta jest odpowiednia polisa OC. Lekarze prowadzący praktykę lekarską muszą posiadać polisę obowiązkową z zakresem regulowanym przepisami prawa. Jest to jednak zakres minimalny i każdy lekarz powinien sobie zadać pytanie, czy taka ochrona jest dla niego wystarczająca. Ochronę ubezpieczeniową można zwiększyć podnosząc sumę ubezpieczenia do kwoty nawet 350 tys. euro na jedno zdarzenie, w zależności od charakteru pracy lekarza, jego specjalizacji oraz indywidualnych potrzeb. Zachęcamy wszystkich ubezpieczonych u nas lekarzy do rozważenia oferty pakietowej, która daje zdecydowanie szerszą ochronę w atrakcyjnej cenie. Praktycznie nie mamy dziś klientów bez dodatkowej polisy ochrony prawnej, która pozwala na zabezpieczenie się przed m.in. wysokimi kosztami szeroko rozumianych usług prawnych, które musiałby ponieść lekarz w związku z prowadzeniem sporu prawnego. Potwierdza to głęboką potrzebę zapewnienia sobie poczucia bezpieczeństwa przez lekarzy. – mówi Andrzej Twardowski, Dyrektor Biura Ubezpieczeń Medycznych i OC, TU INTER Polska S.A.
Więcej informacji na stronie www.interpolska.pl
Link do strony artykułu: https://wm4.wirtualnemedia.pl/centrum-prasowe/artykul/wyplacanie-odszkodowania-za-blad-medyczny-przejrzystosc-podstawa-zaufania-na-linii-pacjent-lekarz